Chinees Qing porselein

Op het einde van de Ming-dynastie (1368-1644) was het belangrijke keramiekcentrum Jingdezhen beschadigd geraakt. Het begin van de productie tijdens de Qing-dynastie wordt daardoor gekenmerkt door een terugval van het keizerlijk porselein. Deze periode vormt samen met het einde van de Ming-dynastie de ‘transitieperiode’. Dit betekent echter niet dat er een volledige stilstand was van de porseleinproductie. Nog vele kwalitatieve porseleinen vazen, borden en theepotten werden geproduceerd en geëxporteerd. Verder in de Qing-dynastie (1644-1911) zal de porseleinproductie echter weer zijn volle bloei bereiken. Vooral onder de drie op elkaar volgende keizers Kangxi (1661-1722), Yongzheng (1722-1735) en Qianlong (1735-1796) was er sprake van een bloeiende productie en technische ontwikkelingen.

De merktekens of zegels op de porseleinen vaas, bord of theepot bevatten de naam van de heersende keizer, waardoor die belangrijk zijn voor de datering en de taxering door een expert. Het Qing-porselein kenmerkt zich door verschillende decoratie-types: van het blauw-witte Chinese porselein, over vijfkleurig aardewerk tot fencai-email. Hoewel het Qing-porselein ook soms een monochrome glazuurlaag kreeg, is de veelkleurige decoratie van de eveneens levendige taferelen kenmerkend voor de Qing-dynastie.  De gebruikte kleuren en de afgebeelde taferelen zijn dus naast de zegel, de ‘Mark and Period’ even belangrijk bij de taxering van het Chinese Qing-porselein.

Heeft u een vraag over het herkennen van uw Chinees porselein, of bent u benieuwd naar de taxatie van uw Chinees porselein?
​Gratis uw chinese vazen of porselein laten taxeren? Aarzel niet en contacteer Antiek Picart vandaag nog voor een vrijblijvende afspraak.