Chinees Ming Porselein

De Chinese Ming-dynastie (1368 tot 1644) was een politiek, economisch en cultureel bloeiende periode. Dit kwam ook de productie van keramiek en porselein ten goede. Deze Chinese vazen, maar ook de Chinese borden of theepotten werden voornamelijk geproduceerd in de stad Jingdezhen in Jiangxi. Het Mingporselein kenmerkt zich door de wit-blauwe decoratie. Toch werd dit herkenbare aspect van Mingporselein, al vroeger in de geschiedenis van het Chinees aardewerk ontwikkeld. Door de verhoogde export van porselein naar Europa vanaf de Ming-dynastie, wordt het blauw-witte porselein bij ons gewoonweg om die reden geassocieerd met Mingporselein. Tijdens de heerschappij van keizer Hongwu (1328-1398) was de aanvoer van kobalt, die de blauwe kleur vormt, beperkt. Hierdoor is de blauwe kleur op het Hongwu-porselein minder uitgesproken. Onder keizer Jongle (1360-1424) kende de blauw-witte decoratie dan weer een hoogtepunt, waarbij de Chinese vazen gekenmerkt worden door een sterke dieptewerking in de beschilderingen op het oppervlak van de porseleinen vazen, borden en theepotten. Vanaf het midden van de 15de eeuw ontwikkelde de decoratie op het Chinees porselein zich naar volwaardige taferelen, gelijkaardig aan die van woodblock-prints. Onder keizer Wanli (1563-1620), die regeerde binnen de Chinese Ming-dynastie van 1672 tot 1620, kenmerkt het Chinees porselein zich door het zogenaamde ‘kraakporselein’. Dit kraakporselein was bestemd voor export en is opnieuw te herkennen aan de blauw-witte decoratie.

Ook tijdens de periode van de Ming-dynastie kan je een Chinese vaas herkennen op basis van het merkteken, de ‘mark and period’. Die keizerlijke stempel is belangrijk om mee te nemen bij de taxatie of waardebepaling van de Chinese vaas, theepot of bord.