Chinese tekeningen scrolls

Een belangrijk medium in de Chinese schilder- en tekenkunst is de ‘scroll’. Hierbij wordt een tekening of schildering op papier of zijde opgerold door middel van een houten cilinder. De scroll ontstond in China tussen de eerste en tweede eeuw na onze tijdrekening, maar ook in andere Aziatische landen zoals Korea en Japan kwam dit medium tot ontwikkeling. Binnen de Chinese scrolls is er een onderscheid te maken tussen ‘handscrolls’, met een horizontaal formaat, en ‘hanging scrolls’, met een verticaal formaat. Beiden zijn niet bestemd om altijd zichtbaar te zijn. Het ontrollen, bekijken, tentoonstellen en terug opbergen maakt deel uit van de kijkervaring. Hierin verschilt de beleving van Chinese scrolls sterk van die van westerse schilderijen, die bijna altijd bestemd zijn om zichtbaar te blijven. Het formaat van de scrolls, de vaak lange strook die zich ontrolt, laat narratieve uitbeeldingen toe. Zeker bij de handscroll, die gradueel ontrold wordt bij het bekijken, is dit een belangrijk facet. Naast de tekening of schildering maakt ook tekst een belangrijk onderdeel uit van de Chinese scrolls. Deze teksten of colofons staan geschreven op aparte delen van de rol of naast de tekening of schildering. Oftewel gaat het om teksten die bij het ontstaan van de scroll werden geschreven zoals opmerkingen over de totstandkoming van het werk of een gedicht geschreven door de kunstenaar zelf of een tijdgenoot. Oftewel gaat het om later bijgeschreven commentaren. Die worden echter allerminst beschouwd als een verminking van het werk, maar net als een waardevolle bijdrage. Deze colofons geven namelijk de perceptie weer rond een bepaald kunstwerk door latere kijkers, wat een extra dimensie geeft. Deze colofons kunnen, naast de kwaliteit van de tekening of de schildering, een expert bij een waardebepaling helpen om de scroll te identificeren en zo zijn waarde te bepalen.