Kangxi-porselein: blauwwit | Verkoop Expertise Huyze Picart

15/12/2021 Chinees porselein

Van alle vele legendarische Chinese blauwwit porseleinen vazen behoren de Kangxi-vazen tot een van de beste allertijden. Met de ongeëvenaardheid van het technische vakmanschap van de Chinese pottenbakkers uit de keizerlijke kilns van Jingdezhen zorgde een uitermate precisie van tekening en de nieuwe samenstelling van kobalt voor een uitstraling van levendige intensiteit.

De geschiedenis van het onderglazuur blauwwit aardewerk is verschrikkelijk lang en start bij de Mesopotamiërs die het kobaltoxidepigment gingen gebruiken om lapis lazuli te imiteren. Blauwwit aardewerk verkreeg als snel zijn populariteit in het Midden-Oosten en dankzij de handel langs de Zijderoute kwam de onderglazuur techniek in handen van de Chinese Tang-dynastie (618 – 907) waar het kobalt lange tijd ‘huiqin’ of ‘moslimblauw’ genoemd werd. Dankzij vele experimenten tijdens de Yuan-dynastie (1279 – 1368) en de roemrijke stempel die de Hong-keizer uit de Ming-dynastie (1368 – 1644) drukte gingen Chinese vazen steeds meer versierd worden met Chinese ontwerpen in schitterend blauw. Het handelsbeleid tijdens de Ming-dynastie maakte echter dat kobalt weinig geïmporteerd kon worden waardoor het dus verdund en vermengd met andere ingrediënten aangebracht moest worden op het lichaam van een Chinese vaas waardoor het glazuur eerder dof en grijzig van toon was. Dit veranderde door een heropleving van de handel na de val van de Ming-dynastie en de daaropvolgende troebele Transitieperiode dankzij het bewind van keizer Kangxi (1662 – 1722) van de Qing-dynastie (1644 – 1911).

De Chinese pottenbakkers die onder bevel van keizer Kangxi stonden gebruikte een nieuwe techniek waarbij het onderglazuurblauw, dat nu schitterde als een saffier, soms wel in zes tinten werd aangebracht. In combinatie met de enorme verfijning van de tekening werden zo Chinese blauwwit-vazen voortgebracht met een prachtige dimensionaliteit dat zorgde voor zeer levendige taferelen van fauna en flora als vogels en bloemen en elegante Chinese dames, ‘Lange Lijsen’. Op sommige elementen van de tekening werd extra nadruk gelegd door ze in een licht reliëf af te zetten tegen een wassing van blauw. Ook de ondergrond van het lichaam van de Chinese Kangxi-vaas was een zuiverder en helder wit. Wanneer bedacht wordt zulke voortreffelijke perfectie bekomen werd tijdens een pre-industriële periode, is het niet verwonderlijk dat Chinese blauwwit-vazen uit de Kangxi-periode zo gezocht zijn. De kwaliteit van de individuele Chinese blauwwit-stukken kunnen echter toch aanzienlijk verschillen afhankelijk van bestemming voor het hof, wat uiteraard de beste Chinese blauwwit-vazen leverde, of eerder voor de export. Een deskundige kan een onderscheid maken tussen ‘Mark and Period’- en exportgoed om tot een gepaste waardenschatting van de Chinese Kangxi-vaas te komen.

Kangxi-porselein: blauwwit